Er zijn heel wat recepten te vinden om hummus klaar te maken. Dit is mijn favoriet. Heerlijk als gezond tussendoortje op een rijstwafel of bij stukjes rauwkost als ‘dipsaus’. Maar ook voor bij de borrel op een stukje naanbrood of focaccia of zelfs als lichte maaltijd met een salade en pitabrood.

Ingredi├źnten
  • 350 gram gekookte kikkererwten uit een glazen pot of 200 gram gedroogde
  • 4 el tahin
  • sap van een hele citroen
  • 2 teentjes knoflook
  • 8 el Iliada Extra Vierge olijfolie
  • 2 tl komijnpoeder
  • 3 tl paprikapoeder
  • gemalen zwarte peper en zeezout
Bereiding

Gebruik je gedroogde kikkererwten, wel deze dan een avond van te voren in een ruime hoeveelheid koud water en kook ze de volgende dag circa 1,5 uur in een ruime pan met water.

Doe de gekookte kikkererwten, tahin, knoflook en komijnpoeder in een foodprocessor of keukenmachine. Voeg hieraan de citroensap, de Iliada olijfolie en naar smaak peper en zout toe. Als je van wat pittiger houdt, mix dan ook meteen de paprikapoeder mee.

Mix het geheel goed door elkaar. Vind je de hummus nog niet smeuïg genoeg, voeg er dan nog wat koud water aan toe.

Schep het geheel in een kommetje en giet er nog beetje Iliada olijfolie over om het af te maken.

Smakelijk!

Trinke van Dam
Met een voorliefde voor reizen, verantwoord en gezond eten, reist verbeelder Trinke van Dam ook door voedselland. Ze experimenteert met nieuwe recepturen om die vervolgens sfeervol en kleurrijk in beeld te brengen. Smakelijk! Bekijk alle blogposts van Trinke van Dam